علاّمه طباطبایی (ره) در زیر این آیه شریفه مسجد قبا مشهد می گوید: «خواسته از به همدم داشتن زینت در آحاد مساجد، آن میباشد که انسان به هنگام حضور در مسجد، زینت های نیکو و پسندیده را به یار و همدم مسجد قبا مشهد داشته باشد. البتّه این عمل طبعاً برای نماز و طواف و سایر کارهایی که جنبه خیال خدا دارد، می باشد. پس فرمان معبود به «زینت کردن» در هنگام ورود به مساجد، در حقیقت به معنای مطلوب بودن زینت برای نماز و دیگر عبادات مشابه میباشد و مشتمل بر زینت کردن در نمازهای عید و جماعات یومیّه و سایر عبادات نیز می گردد».[۴]
اما زینت به چیزی گفته میشود که انسان، خود را به وسیله آن تر و تمیز می کند و شامل هر چیز زیبا و پسندیده ای می خواهد شد. بدین ترتیب آیه شریفه بیانگر آن می باشد که پروردگار آدرس مسجد قبا مشهد متعال دوست دارد بندگان او تروتمیز و مرتّب به خانه وی داخل شوند. رعایت متانت بندگی نیز همین را می طلبد. همچنان که آدم به هنگام نشانی مسجد قبا مشهد ملاقات با کسانی که از جهتی دارای برجستگی و امتیاز هستند کارایی می کند تا آنجا که ممکن میباشد با وضعیّتی نیکو و پسندیده، آنها را ملاقات نماید، در جایگاه ورود و جلوس به خانه ربّ الارباب و پروردگار خویش نیز بایستی به مراتب تروتمیز و مزیّن باشد.
نکته مهم تری که درینجا قابل طرح است، این می باشد که بی شکّ مراد از زینت، صرفا آراسته بودن به امور ظاهری نیست و نمی توان اذعان کرد هر کس خود را به زیورهای گوناگون همچون لباس تمیز و نیکو و بوی خوش و مانند اینها آراسته می باشد، ولی با انگیزه ریا و خودنمایی یا دیگر اغراض فاسد به خانه حقّ تعالی رفت و آمد می کند، بهاین آیه شریفه و فرمان الهی فعالیت نموده است. به این دلیل که رزرو مسجد قبا مشهد زینت کردن برای هر مجلس و محفلی باید همگون و متناسب با صاحب آن محفل و مجلس باشد و درصورتیکه مسجد، خانه حقّ بزرگ و مالک مجلس نیز او هست، چه طور ممکن هست معبود متعال انسان ریاکار و یا کسی را که دارای رزرو مسجد قبا مشهد دیگر اغراض باطل است، به حضور پذیرفته و اورا مورد لطف و توجّه خاصّ خویش قرار دهد؟
بنابراین مراد از «زینت»، تنها امور ظاهری و مادّی نیست؛ بلکه تروتمیز شدن به زیور فضایل معنوی؛ مانند اخلاص و خیال و خاطر خداوند و حقیقت بندگی نیز از مصادیق مهّم زینت در مسجد میباشد. مفاد استعمال لفظ «زینت» در سخن عرب نیز این معنا را تأیید می کند.
امیر المؤمنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید: شماره تلفن مسجد قبا مشهد «عفاف مایه زینت فقر و ناداری و شکر نمودن سبب ساز زینت توانایی و ثروت هست».[۵]
با اینکه عفّت و شکر، هر دو از امور معنوی می باشند؛ اما از آن دو به عنوان زینت خاطر شده است. علاوه بر این، اولیای آیین، مارا به آراسته شدن به زیور فضایل معنوی در هنگام ورود به مسجد فرمان داده اند. امیر المؤمنین (ع) می فرماید: «خداوند عزّوجلّ به عیسی بن مریم (ع) وحی فرمود که به بنی اسرائیل بگو: جز با دلهای پاکیزه شماره تلفن مسجد قبا مشهد و دیدگان خاشع و دوستان پاک به هیچ یک از خانه های من وارد نشوید …».[۶]
علاّمه طباطبایی (ره) در زیر این آیه شریفه مسجد قبا مشهد می گوید: «خواسته از به همدم داشتن زینت در آحاد مساجد، آن میباشد که انسان به هنگام حضور در مسجد، زینت های نیکو و پسندیده را به یار و همدم مسجد قبا مشهد داشته باشد. البتّه این عمل طبعاً برای نماز و طواف و سایر کارهایی که جنبه خیال خدا دارد، می باشد. پس فرمان معبود به «زینت کردن» در هنگام ورود به مساجد، در حقیقت به معنای مطلوب بودن زینت برای نماز و دیگر عبادات مشابه میباشد و مشتمل بر زینت کردن در نمازهای عید و جماعات یومیّه و سایر عبادات نیز می گردد».[۴]
اما زینت به چیزی گفته میشود که انسان، خود را به وسیله آن تر و تمیز می کند و شامل هر چیز زیبا و پسندیده ای می خواهد شد. بدین ترتیب آیه شریفه بیانگر آن می باشد که پروردگار آدرس مسجد قبا مشهد متعال دوست دارد بندگان او تروتمیز و مرتّب به خانه وی داخل شوند. رعایت متانت بندگی نیز همین را می طلبد. همچنان که آدم به هنگام نشانی مسجد قبا مشهد ملاقات با کسانی که از جهتی دارای برجستگی و امتیاز هستند کارایی می کند تا آنجا که ممکن میباشد با وضعیّتی نیکو و پسندیده، آنها را ملاقات نماید، در جایگاه ورود و جلوس به خانه ربّ الارباب و پروردگار خویش نیز بایستی به مراتب تروتمیز و مزیّن باشد.
نکته مهم تری که درینجا قابل طرح است، این می باشد که بی شکّ مراد از زینت، صرفا آراسته بودن به امور ظاهری نیست و نمی توان اذعان کرد هر کس خود را به زیورهای گوناگون همچون لباس تمیز و نیکو و بوی خوش و مانند اینها آراسته می باشد، ولی با انگیزه ریا و خودنمایی یا دیگر اغراض فاسد به خانه حقّ تعالی رفت و آمد می کند، بهاین آیه شریفه و فرمان الهی فعالیت نموده است. به این دلیل که رزرو مسجد قبا مشهد زینت کردن برای هر مجلس و محفلی باید همگون و متناسب با صاحب آن محفل و مجلس باشد و درصورتیکه مسجد، خانه حقّ بزرگ و مالک مجلس نیز او هست، چه طور ممکن هست معبود متعال انسان ریاکار و یا کسی را که دارای رزرو مسجد قبا مشهد دیگر اغراض باطل است، به حضور پذیرفته و اورا مورد لطف و توجّه خاصّ خویش قرار دهد؟
بنابراین مراد از «زینت»، تنها امور ظاهری و مادّی نیست؛ بلکه تروتمیز شدن به زیور فضایل معنوی؛ مانند اخلاص و خیال و خاطر خداوند و حقیقت بندگی نیز از مصادیق مهّم زینت در مسجد میباشد. مفاد استعمال لفظ «زینت» در سخن عرب نیز این معنا را تأیید می کند.
امیر المؤمنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید: شماره تلفن مسجد قبا مشهد «عفاف مایه زینت فقر و ناداری و شکر نمودن سبب ساز زینت توانایی و ثروت هست».[۵]
با اینکه عفّت و شکر، هر دو از امور معنوی می باشند؛ اما از آن دو به عنوان زینت خاطر شده است. علاوه بر این، اولیای آیین، مارا به آراسته شدن به زیور فضایل معنوی در هنگام ورود به مسجد فرمان داده اند. امیر المؤمنین (ع) می فرماید: «خداوند عزّوجلّ به عیسی بن مریم (ع) وحی فرمود که به بنی اسرائیل بگو: جز با دلهای پاکیزه شماره تلفن مسجد قبا مشهد و دیدگان خاشع و دوستان پاک به هیچ یک از خانه های من وارد نشوید …».[۶]