انقلاب مشروطه روی معماری تاثیرگذار بود
سیداحمد گوشه و کنار طباطبایی - مشاور مدیریت پژوهشگاه به جا مانده فرهنگی و توریسم - دیگر سخنران این جلسه بود. وی با اشاره مختصری به اتفاق ها چهره داده در تاریخ معاصر کشورایران از زمان قاجار، ناصری، مشروطه، ورود متفقین به کشورایران، ملی شدن صنعت نفت، پهلوی نخستین و دوم و...اظهار کرد: مسجد قبا مشهد در همگی این ادوار با سپری شد مجال و حالت جان دار اجتماعی و سیاسی، معماری معاصر کشورایران صورت گرفته و شهرسازی و معماری نوین مکان خویش را فی مابین معماری سنتی کشور ایران گشوده نموده است.
وی ادامه داد: از جمله انقلاب مشروطه که یک جنبش سیاسی و اجتماعی در آن مجال تلقی می شد، آنقدر در معماری معاصر اثرگذار بوده که بعداز صورتگیری آن، سینما، هنرستان، کتابخانه و ... در طهران ساخته میشود .چنانچه چه معماری به معنی خاص در یک سازه چشم نمیشود، البته در کلیه احوالات عموم نمایان رزرو مسجد قبا مشهد میباشد.
فضا طباطبایی همینطور خاطرنشان کرد: با کودتای پهلوی نخستین صورت جدیدی از شهر را میبینیم و دخالت نظام حکومتی را در شهرسازی مشاهده میکنیم که پیش از این کار مستقیمی دراین ارتباط نداشت .از سال 47 به آن گاه نیز هیبت جدیدی از معماری در طهران صورت می گیرد و آن چیزی را که دراین ده سالها میبینیم شاید به صورت یک بنای خاص نباشد، البته در هر زمانای سازه به ذائقه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عموم و حکومت، معماری خاص خودش را دارااست
وی خاطر نشان نمود: آن چیزی که مداقه دارااست این میباشد که برای تشخیص عالی و بد بودن معماری در زمان معاصر قضاوت نمیکنیم، بلکه به اثر ها آن که از تغییرات اجتماعی، اقتصادی و ... نشانه دارااست و در شهرسازی واقعه میفتد دقت داریم. معماری شهرها بازگوکنندهی حالت اجتماعی سیاسی و آدرس مسجد قبا مشهد اقتصادی آنان میباشند؛ مانند معماری سلجوقی و قاجار که اولین نشانه حکومت بر مبنا اقتصاد پویا و دومین حکومتی ناپایدار میباشد .
معماری محصور به مصالح و هیبت وجود ندارد
علیرضا قلینژاد - متفحص - نیز دراین گرد هم آیی بابیان اینکه لحاظ دادن درباره ی شماره تلفن مسجد قبا مشهد معماری کشور ایران و اسلام بی آلایش میباشد، اذعان کرد: آن چیزی که اصلی به لحاظ میرسد این میباشد که هیچ دستورالعملی برای اجرای این مدل معماری نیست و صرفا ذوق اشخاص میباشد که ایفا می گردد .معماری محصور به کالبد، مصالح و هیبت نمی شود و فلسفه پشت خودش را متصور مینماید، پس بایستی عمیقخیس سنجیده ش
انقلاب مشروطه روی معماری تاثیرگذار بود
سیداحمد گوشه و کنار طباطبایی - مشاور مدیریت پژوهشگاه به جا مانده فرهنگی و توریسم - دیگر سخنران این جلسه بود. وی با اشاره مختصری به اتفاق ها چهره داده در تاریخ معاصر کشورایران از زمان قاجار، ناصری، مشروطه، ورود متفقین به کشورایران، ملی شدن صنعت نفت، پهلوی نخستین و دوم و...اظهار کرد: مسجد قبا مشهد در همگی این ادوار با سپری شد مجال و حالت جان دار اجتماعی و سیاسی، معماری معاصر کشورایران صورت گرفته و شهرسازی و معماری نوین مکان خویش را فی مابین معماری سنتی کشور ایران گشوده نموده است.
وی ادامه داد: از جمله انقلاب مشروطه که یک جنبش سیاسی و اجتماعی در آن مجال تلقی می شد، آنقدر در معماری معاصر اثرگذار بوده که بعداز صورتگیری آن، سینما، هنرستان، کتابخانه و ... در طهران ساخته میشود .چنانچه چه معماری به معنی خاص در یک سازه چشم نمیشود، البته در کلیه احوالات عموم نمایان رزرو مسجد قبا مشهد میباشد.
فضا طباطبایی همینطور خاطرنشان کرد: با کودتای پهلوی نخستین صورت جدیدی از شهر را میبینیم و دخالت نظام حکومتی را در شهرسازی مشاهده میکنیم که پیش از این کار مستقیمی دراین ارتباط نداشت .از سال 47 به آن گاه نیز هیبت جدیدی از معماری در طهران صورت می گیرد و آن چیزی را که دراین ده سالها میبینیم شاید به صورت یک بنای خاص نباشد، البته در هر زمانای سازه به ذائقه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عموم و حکومت، معماری خاص خودش را دارااست
وی خاطر نشان نمود: آن چیزی که مداقه دارااست این میباشد که برای تشخیص عالی و بد بودن معماری در زمان معاصر قضاوت نمیکنیم، بلکه به اثر ها آن که از تغییرات اجتماعی، اقتصادی و ... نشانه دارااست و در شهرسازی واقعه میفتد دقت داریم. معماری شهرها بازگوکنندهی حالت اجتماعی سیاسی و آدرس مسجد قبا مشهد اقتصادی آنان میباشند؛ مانند معماری سلجوقی و قاجار که اولین نشانه حکومت بر مبنا اقتصاد پویا و دومین حکومتی ناپایدار میباشد .
معماری محصور به مصالح و هیبت وجود ندارد
علیرضا قلینژاد - متفحص - نیز دراین گرد هم آیی بابیان اینکه لحاظ دادن درباره ی شماره تلفن مسجد قبا مشهد معماری کشور ایران و اسلام بی آلایش میباشد، اذعان کرد: آن چیزی که اصلی به لحاظ میرسد این میباشد که هیچ دستورالعملی برای اجرای این مدل معماری نیست و صرفا ذوق اشخاص میباشد که ایفا می گردد .معماری محصور به کالبد، مصالح و هیبت نمی شود و فلسفه پشت خودش را متصور مینماید، پس بایستی عمیقخیس سنجیده ش